Thursday, 9 June 2011

apa nak jadi dengan manusia sekarang?

Semalam aku terbaca kat Metro berkenaan dengan kes driver bas hampir merogol seorang penumpangnya... terkezutttt..tambah menakutkan lagi kejadian tu berlaku dalam bas dari KL-Melaka..... tau tak aku selalu jadi penumpang bas-bas dari KL-Melaka? siryes buat aku takut... after this memang aku kene belajar everything tentang mempertahankan diri....dah la kes simbah asid x setel-setel kat area KL ni ditambah lagi dengan kes-kes cm ni...menyampahla! kenapa kaum lelaki sanggup buat cam ni kat perempuan ha??? tak kesian ke? kamu manusia, kami pun manusia.......bertimbang rasa la sikit...... mungkin perempuan pernah buat tak elok pada kamu tapi kamu tak perlu untuk balas yang tak elok jugak.....pada orang yang tak bersalah lak tu....

buat la baik sesama manusia, nescaya Tuhan akan membalas yang baik pada kamu...kalau kita punyai pegangan hidup, kita tak mungkin sanggup untuk menyakiti sesiapapun.....sebab kita tahu, Tuhan ada untuk membalas segalanya..... 

ini peringatan buat semua manusia lelaki dan perempuan muslim.....setiap kali berasa diri dalam keadaan terancam dan bahaya, susah dan payah, sedih yang tak tertanggung, cubalah baca ayat kursi dengan penuh ikhlas.....walaupun kita tak pasti maknanya namun keikhlasan kita memohon pada Allah tu juga penting..... bacalah dengan khusyuk, ikhlas memohon pada Allah...insyaallah Allah bantu... aku berkongsi ilmu ini setelah aku melihat keberkesanannya sendiri....setiap kali susah, Allah lah yang membantu......after that, jangan lupa ucap syukur padaNya..........




p/s: amalkan ye.......peace no war

thanks for reading....

No comments: