Tuesday, 20 September 2011

input yay!

banyak benda baru aku belajar semalam.... masuk kelas Dr. Hishamuddin, aku tertarik tentang satu statement dia berkenaan dengan lemahnya daya ingatan pelajar Malaysia. Memang tak dapat nak dinafikan la, aku adalah salah seorang pelajar yang mengalami penyakit serius tu...Kenapa boleh jadi cam tu??? agak-agak korang, benda apa yang menjadi penyumbang kepada lemahnya daya ingatan kita....

tak sangka aku, rupanya ubat gigi berflourida yang kemain best aku pakai tetiap hari tu, merupakan salah 1 penyumbang kepada lemahnya daya ingatan kat kepala otak aku ni....
so after abes ubat gigi tu nanti (kene abeskan jugak sebab tak nak membazir), then aku nak cari ubat gigi lain yang tanpa fluorida...contohnya ubat gigi kayu sugi.

selain ganti ubat gigi, korang kene tingkatkan pengambilan makanan yang ber'iodine'. contohnya kerang, seaweed....nak tahu lagi, korang google la sendiri... pakcik google sentiasa boleh membantu.

sapa-sapa yang susah sangat nak tidur malam, Dr. Hishamuddin tu kata korang try amek langkah-langkah ni:

1. kurangkan minum kopi @ teh.....
2. kurangkan watch computer, tv, psp, ps2, fon terutamanya waktu malam......sebab benda-benda tu semua mampu 'upset'kan our penil gland (yang kat dalam mata tu)
3. jangan tidur during the day.....sebab tu mampu mengganggu tahap kemampuan korang nak tidur pada waktu malam......

*baca-baca dan try amalkan*

2 comments:

Asyraf Azizan said...

tidurlah di waktu hujan :)

izzati said...

yay!!!aku suke tu.....slh 1 rhsie kjyaan lehe....huwawawawawa...